Mūsdienu cilvēks patērētāju sabiedrībā, neskatoties uz visu bagātību un daudzveidību, ko šī sabiedrība viņam šodien var piedāvāt, bieži tiek kritizēta un nosodīta. Un tam ir objektīvi iemesli. Mantkārība, virspusēji spriedumi, zemas morālās īpašības un nevērība pret visiem apkārtējiem, izņemot varbūt sevi un šauru garā tuvāko cilvēku loku. Nekas nav jādara, tāds ir mūsdienu cilvēka morālais kompass.
Bet šeit ir lieta: līdz ar iekšējo pasauli mainās arī mūsdienu cilvēka izskats. Iepriekš ļoti rūpējāmies par savu izskatu, apģērbu un dažādiem sīkumiem. Pasaule nebija tik ātra, un bija iespējams atlicināt kādu laiku, lai apstāties un kaut nedaudz pastrādātu ar savām ikdienas lietām. Mūsdienās, kad pasaule piedāvā tik daudz dažādu izklaides veidu un ātru baudas avotu, mēs arvien vairāk kļūstam līdzīgi saviem kloniem: savā apģērba stilā, uzvedībā, uzskatos par noteiktām problēmām. Un tas nepavisam nav labi.
Patērētāju sabiedrības cilvēks
Vecākajai paaudzei patīk vainot jauno paaudzi par jebkādiem iemesliem: viņiem viss nav kārtībā, agrāk bija labāk, viņiem trūkst nopietnības utt. Parasti tā ir vairāk kā tipiska sūdzība, standarta problēma tēviem un bērniem. Taču reizēm šādās sarunās kāds racionāls grauds izslīd cauri. Piemēram, par nopietnību. Mūsdienu izklaides industrija tiešām ir ļoti attīstījusies un radījusi milzīgu daudzumu satura, kurā var nopietni un uz ilgu laiku iesprūst. Un daudzi jaunieši to arī dara.
Apmēram pirms 40 gadiem televīzija jau bija diezgan attīstīta: tika veidoti TV šovi, filmas, mūzikas video un tamlīdzīgi. Bet tā laika cilvēki nepavadīja dienas, skatoties televīziju, kā tas ir tagad ar internetu. Jā, vakarā vai Jaungada dienā cilvēki varēja pulcēties pie ekrāna ar visu ģimeni, taču tas bija tikai iegansts, lai piemērotā fonā runātu par dažām būtiskām tēmām un nekas vairāk. Ko mēs tagad redzam? Tās ir tikai debesis un zeme.
Pieauguši, veseli vīrieši un sievietes var burtiski pazust digitālo prieku straumē un nedēļām ilgi neiet ārā. Ir viss: spēles, kino, komunikācija ar svešiniekiem no visas pasaules. Tie, kas ir gudrāki, nodarbojas ar pašizglītību, bet tas nenotiek klasiskā izpratnē. Vairāk šādi, pusstunda mācībām un 3 stundas nezināmu iemeslu dēļ. No šādām aktivitātēm nav daudz priekšrocību. Tā darbojas mūsu smadzenes, tām nepatīk koncentrēties uz vienu lietu. Viņam ir nepieciešami pastāvīgi pārtraukumi.
Mūsdienu paradumi
Ikdienā ir tāpat. Patērētāju sabiedrības cilvēks ir ļoti mainījies. Šķiet, ka jau ir izgudrots tik daudz mājsaimniecības palīgu, ka kādreiz garlaicīgajai rutīnai vajadzēja aizmirst: spied pogas un dari, ko gribi. Bet nē, mēs iebērām sastāvdaļas multivarkā un sēdāmies tieši piektajā punktā. Mēs pārbaudām, kas jauns notika pa tālruni, kamēr mēs bijām prom uz 5 minūtēm. Pastaigas svaigā gaisā izvērtās par pulcēšanos kafejnīcā, viena telefona pavadībā. Braucieni uz vasarnīcu ir kļuvuši par retumu. Neviens vairs negrib strādāt ar zemi. Maksimums ir apēst bārbekjū un atgriezties mājās. Uz savu iecienītāko televizoru un klēpjdatoru.
Parasta cilvēka mūsdienu paradumi liek viņam šķist kaut kādai ne visai veiksmīgai paša kopijai. Protams, jums vajadzētu pēc iespējas ātrāk atbrīvoties no šī uzvedības modeļa. Nekad nav par vēlu mainīt kustības vektoru pareizajā virzienā. Jums vienkārši jāsāk pieņemt pareizos lēmumus. Un mēs centīsimies jums palīdzēt šajā jautājumā. Un tad jau redzēs, pie kā tas novedīs. Cilvēkam pašam vienmēr jābūt motivētam.
Turpinājums nākošajā lapā…